Náplň práce
Školský špeciálny pedagóg je pedagogický zamestnanec, ktorý poskytuje špeciálno-pedagogickú starostlivosť, poradenstvo, pomoc a vzdelávanie žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (,,,ďalej len ŠVVP“) ako je:
- Narušená komunikačná schopnosť – dyslália, oneskorený vývin reči, narušený vývin reči...
- Špecifické poruchy učenia – dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia
- Poruchy správania – ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou, ADD – porucha pozornosti
- Zdravotné znevýhodnenie – mentálne postihnutie, telesné postihnutie, zrakové postihnutie, sluchové postihnutie, autizmus a iné pervazívne vývinové poruchy, viacnásobné postihnutie
- Choroba a zdravotne oslabenie, nadanie, sociálne znevýhodnený žiak.
PRÁCA SO ŽIAKMI:
- poskytujeme žiakom individuálne alebo skupinové odborné intervencie (starostlivosť), ktorá je zameraná na zmiernenie negatívnych vplyvom, ktoré vychádzajú z poruchy, na rozvíjanie narušených funkcií, korekciu a kompenzáciu poruchy,
- v rámci reedukácie sa zameriavame najmä na: techniku čítania a porozumenie čítanému textu, rozvoj slovnej zásoby, rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky, písania, pravopisu, na rozvoj sluchového a zrakového vnímania, pravo-ľavú orientáciu, rozvoj pozornosti, rozvoj číselných predstáv a pod.,
- realizujeme orientačnú špeciálnopedagogickú diagnostiku rizikových žiakov, s cieľom nastaviť vhodnú stimuláciu,
- v spolupráci s pedagógmi, asistentmi učiteľa nastavujeme žiakom vhodné podmienky na to, aby žiak zvládal výchovno-vzdelávací proces.
SPOLUPRÁCA S UČITEĽMI:
- spolupracujeme s učiteľmi pri vytváraní individuálneho vzdelávacieho plánu pre žiaka so ŠVVP,
- spolupracujeme s učiteľmi pri vytváraní vhodných podmienok pre žiaka so ŠVVP, úpravu učebných osnov konkrétneho predmetu, metodicky usmerňujeme učiteľov,
- spoločne hľadáme vhodný prístup k žiakovi so ŠVVP.
SPOLUPRÁCA S RODIČMI:
- rodičom poskytujeme poradenstvo a informácie, individuálne konzultácie ohľadom ich dieťaťa,
- spoločne sa snažíme nájsť vhodné postupy, aby žiak zvládal výchovno-vzdelávací proces.
Pre nás špeciálnych pedagógov je dôležitá spolupráca s rodičmi, učiteľmi, asistentmi učiteľa, poradenskými zariadeniami, aby sme nastavili žiakovi so ŠVVP vhodné podmienky na zvládanie výchovno-vzdelávacieho procesu, ktoré vyplývajú z jeho poruchy.